Tuesday 31 March 2020

Kennismaking met de digitale mode System Fusion (C4FM) deel 2


In deel 1 over C4FM schreef ik dat er een vervolg aan zat te komen. Zie hier deel 2.

In tegenstelling tot DMR en D-star is het via C4FM mogelijk om vlot aan de gang te gaan zonder eerst een code aan te vragen voor toegang tot het netwerk. Er zijn enkele Fusion repeaters in Nederland en tot nu toe maak ik gebruik van PI1NOS.
C4FM met de FTM-400XDE PA3GNZ

PI1NOS in het geheugen
Er vanuit gaande dat bekend is hoe een frequentie in een set geprogrammeerd kan worden ga ik hier niet verder op in.
PI1NOS is te ontvangen op 438.000 MHz. Afgestemd op deze frequentie schakel je de shift in, 7,6 MHz naar beneden, je komt dan uit op: 430.400 MHz. De mode zet je op "DN" en stel het noodzakelijk vermogen in. Dit kan je vervolgens in een geheugen zetten. Bij de FTM-400XDE kan je het geheugen een naam geven, zoals op de foto is te zien. Achter de call heb ik een "F" gezet, van Fusion.

Dit eenmaal ingesteld is het mogelijk deze repeater te gebruik. PI1NOS is gekoppeld aan de room "NL Central". Dit betekend dat stations van andere repeaters die aan deze room zijn gekoppeld ook te bereiken zijn. PI1UTR en PI1AMS bijvoorbeeld.
Mijn ervaring tot nu toe is dat je duidelijk maar niet te luid moet spreken. Ik spreek altijd langs de microfoon en er niet in. Na het einde van een uitzending wacht 1 seconde voordat PTT losgelaten wordt.

In een volgende artikel ga ik verder in op het gebruik van Wires-X en een Hotspot.

73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ

No comments:

Post a Comment