Tuesday 17 March 2020

ATV contest (deel 1) 14/15 maart 2020

In het 2de volle weekend van maart vindt altijd de eerste VERON ATV contest van het jaar plaats (1 van 4). Door omstandigheden heb ik de 2 laatste keren in 2019 niet mee kunnen doen, een extra motivatie om een goede start te maken.
Het weer was goed en kon zonder regen en teveel wind op de balustrade gaan staan voor de 6cm verbindingen.
VERON ATV contest PA3GNZ
Ontvangst 6cm PA1RHQ
Voor 23cm heb ik voor ontvangst een andere satelliettuner in gebruik waarvan de frequentie bijna traploos ingesteld kan worden. Als antenne een 10 elements yagi met voorversterker.Naast de gebruikelijke stations kwamen dit weekend voor mij de verassingen.
Zaterdag, eind van de middag, zag ik PA1KW met goede signalen, dit was op dat moment een afstandsrecord voor mij op 23cm , 27 km. Mijn contest kon niet meer stuk.
Ruim 3 uur later hoorde ik PA3CGG op 2 meter in qso met een ander tegenstation. Mijn verbazing was groot toen ik ook zijn signaal op 23cm zag. Het afstandsrecord werd gebroken.
VERON ATV contest PA3GNZ
Het plaatje van PA3CGG over een afstand van 30km.
Op dat moment had ik het idee dat de contest over was en er geen nieuwe verbindingen zouden komen.

Op de DX spot chat zag ik PE1POA uit Nijkerk en nam contact met hem op. Dit zou een hele uitdaging worden omdat Nijkerk voor mij over de stad Utrecht is. Mijn hoge opstelling werkte waarschijnlijk mee want zijn 23cm signaal heb ik ook gezien. En weer werd het afstandsrecord gebroken, 33km.

70cm was mager met 1 ontvangen station. Hopelijk is in de juni contest de groep van PE1EZU weer van de partij.

Voor de volgende contest wil ik de constructie van de 70cm antenne verbeteren en een andere monitor en ontvanger op 6cm gaan gebruiken.


73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ

No comments:

Post a Comment