Thursday 29 October 2015

AO-73 (FUNcube 1) telemetrie ontvangst.

Dit artikel is een bewerking van mijn bijdrage in Electron november 2015

Rond 1990 heb ik (toen nog PE1MDM) kennisgemaakt met satellieten voor radio-zendamateurs. Via RS-10 maakte ik regelmatig ssb qso’s in mode A, uplink 2M downlink 10M.
Vervolgens jaren niets meer aan satellietcommunicatie gedaan, mede door ruimte gebrek en andere interessante facetten binnen deze hobby.

Begin dit jaar kocht ik 2dehands een FUNCube Pro dongle met de intentie weer signalen uit de ruimte te kunnen ontvangen. Op een balkon (inmiddels verhuisd) van ruim 6 meter breed en bovenste verdieping moet toch wat mogelijk zijn met een 2M antenne.
In april van dit jaar ontvang ik de eerste telemetrie van de AO-73 satelliet. Deze wordt uitgezonden rond 145.935 MHz. +/- dopplershift. Dit ging in combinatie met een Moxon beam redelijk succesvol en kon regelmatig telemetrie meeschrijven en uploaden naar het warehouse.
Steeds probeerde ik de instellingen van de dongle te verfijnen zodat ik van een omloop zoveel mogelijk gegevens binnen kon krijgen.
Het satelliet virus was weer toegeslagen en wilde meer. In juli vond ik een Yaesu FT-847 die voor full-duplex satelliet werken geschikt is.
AO-73 Funcube-1 PA3GNZ
Ontvangst AO-73 telemetrie 16-9-2015 14:05 lokale tijd. Moxon antenne binnen opgesteld.

De ontvanger van deze set is een stuk gevoeliger en in combinatie met de Moxon beam ontvang ik nog meer van een omloop.
De Yaesu FT-847 bestuur ik vanuit de pc met het programma SATpc32. Wanneer de satelliet in daglicht is kan ik deze volgen zonder de frequentie handmatig te corrigeren. Wanneer de satelliet in de schaduw van de aarde is verloopt de frequentie en is handmatig corrigeren noodzakelijk.
Bij het gebruik van de FUNcube dongle kies ik een grotere doorlaat en is corrigeren niet nodig.

Inmiddels ontvang ik telemetrie van DO-64, UKUBE1, EO-79 en HO-68. Deze laatste op 70cm. Nu volgende stap is het uitbreiden met een 70cm antenne. Ik heb een 11 elm. Yagi te leen .
Met deze Moxon/Yagi combinatie heb ik mijn eigen CW signaal inmiddels via AO-73 (mode B) en
FO-29 (mode J) gehoord.

De transponder van de "nieuwe" AO-85 heb ik de afgelopen weken ook enkele malen gehoord. Dit op een mobiele spriet, in huis op de radiator.


73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ

1 comment:

  1. Hallo Tjeerd, leuk om te zien, dat je veel plezier hebt, met de satelliet ontvangst. 73, Bert

    ReplyDelete