Al weer ruim 10 jaar ben ik lid van deze vereniging. Een vereniging van mensen die vuurtorens en/of lichtschepen als hun passie hebben. Voor mij is deze passie ontstaan tijdens de meerdere vakanties, die ik in mijn kindertijd, op Vlieland heb gehad.
De vereniging bestaat dit jaar 20 jaar. In dit jaar zijn er meerdere jubileumactiviteiten geweest, o.a. een reis naar noord Duitsland. De boottocht van 29 september j.l. was de afsluiting van het jubileumjaar.
Zaterdagochtend, 29 september, meerde we rond de klok van 10:00 af bij het muziekgebouw achter het centraal station van Amsterdam. De tocht ging als eerste naar het Vuurtoreneiland. Dit eiland voor de kust van Durgerdam heeft in het verleden deel uitgemaakt van de “Stelling van Amsterdam”. Op dit eilandje staat een lichtopstand en een huisje. Uit de begin tijd zijn de nog half ondergrondse bunkers. De gids van Staatsbosbeheer vertelde o.a. dat deze nooit in de praktijk zijn gebruikt. Nu wonen er een paar mensen die het eilandje onderhouden en worden er theatervoorstellingen in de open lucht gegeven. Via een lange dam is het eiland met de vaste wal verbonden. Een groot hek blokkeert de toegang vanaf het vaste land.
Het eiland is voor € 1,00 te koop.
De nieuwe eigenaar moet vervolgens voor miljoenen restaureren. Weer terug op de boot waren ging we richting Marken waar we dicht bij de vuurtoren zouden gaan liggen om van alle hoeken foto’s te kunnen nemen. Dit gebeurde ook inderdaad en door de zon die zich veelvuldig liet zien, in combinatie met mooie wolkpartijen, konden er mooie foto’s worden gemaakt. Op een bepaald moment ging de boot dichter naar de wal toe om als verassing aan te meren. We kregen de gelegenheid om aan wal te gaan en de vuurtoren rondom te fotograferen. Een gelegenheid die niet zo vaak wordt geboden om deze vuurtoren van zo dichtbij te bezoeken. 10 leden werden, door de bewoners, gelukkig gemaakt met een korte kijk aan de binnenkant van deze vuurtoren.
Tijdens de boottocht kwam ik erachter dat er meerdere collega’s met mij deze passie delen. Een ontmoeting met een collega buiten kantoor. Een mooie tocht met prachtig (foto) weer en mooie luchten. Voor een zaterdag was het vroeg opstaan voor mij, het was het waard!
Vriendelijke groet, Tjeerd G. Gaasbeek
Monday, 1 October 2012
Wednesday, 8 August 2012
First qso's from my new desk.
Last Monday the desks for the radio corner and home brew corner are assembled and put on the right place in my apartment.
Yesterday I thought that there would be a Dutch contest on 6M and had therefore set-up my rig + antenna. After a few minutes I heard Es signals and made over a period of 1.5 hours 5 qso's.
This qso's made with ssb/cw and only 5 watts output into a 1/4 wave antenna on the balcony, approximately 13 meters above street level.
I worked:
Spain 2 times,
Baleares 1 time,
Italy 1 time and Portugal. This last country is a new one for me.
73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ
Monday, 16 July 2012
First 6M qso's from JO22NB
Last Saturday I built up my 6 meter station for the first time.
This means the mobile 1/4 whip on the balcony, put on a metal table and the coax connected to my FT817nd.
The balcony is about 13 meters above street level
The balcony is about 13 meters above street level
With 5 watts SSB I worked with YL2IP & IS0BSR/P. 2 qso's about 1400 km away from JO22NB.
Not bad for the first qso's from this new location.73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ
Labels:
hamradio
Friday, 9 March 2012
APRS and DXCC with QRP
Since I have a TNC, see earlier post, I am QRV with APRS. Mainly on 144,800 as a digipeater for a part of the Betuwe. Despite this I notice a black hole on the A15 highway along Tiel. This by altitude.
Meanwhile I have also some rides with APRS in the car. First I had the interval of the beacon at 3 minutes, which I have now been reduced to 2 minutes. This is pretty close, depending on the available digipeaters.
Last week I received the QSL of my contact with JY5HX. With this card I have confirmed 54 countries with QRP power.
The next time I will do almost nothing to the hobby.
About 2 months well I leave this house, I'm looking for another.
73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ
Meanwhile I have also some rides with APRS in the car. First I had the interval of the beacon at 3 minutes, which I have now been reduced to 2 minutes. This is pretty close, depending on the available digipeaters.
Last week I received the QSL of my contact with JY5HX. With this card I have confirmed 54 countries with QRP power.
The next time I will do almost nothing to the hobby.
About 2 months well I leave this house, I'm looking for another.
73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ
Saturday, 18 February 2012
APRS from my car
A few weeks ago I was thinking about an old wish to do anything with APRS from the mobile. I have this working from home and in my opinion it’s static
Searching on the internet for a tracker, I came through ebay on the following APRS tracker + GPS receiver inside.
I ordered and within a week it was neatly delivered. The idea was to use it in combination with the ICOM IC-228H. I bought a serial 1:1 cable and cut one plug. On this side I soldered a 8-pin microphone plug, what a hassle.
From the beginning it worked almost equal. Reception is not yet fully functional, with a C of 4.7nF in the audio line it would also be good to go.
Today I planned a trip. First to Hillegom. Then via Leiden to The Hague. From there, via Rotterdam to Tiel.
My trip.
On my way to Hillegom I used only 5 watts, more was not possible from the cigarette lighter. In Hillegom I received a battery that is ideally suited for this purpose. The full power of the set can be use without problems.
I will not be qrv with APRS every time I drive my care. This will be incidental.
73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ
Searching on the internet for a tracker, I came through ebay on the following APRS tracker + GPS receiver inside.
I ordered and within a week it was neatly delivered. The idea was to use it in combination with the ICOM IC-228H. I bought a serial 1:1 cable and cut one plug. On this side I soldered a 8-pin microphone plug, what a hassle.
From the beginning it worked almost equal. Reception is not yet fully functional, with a C of 4.7nF in the audio line it would also be good to go.
Today I planned a trip. First to Hillegom. Then via Leiden to The Hague. From there, via Rotterdam to Tiel.
My trip.
On my way to Hillegom I used only 5 watts, more was not possible from the cigarette lighter. In Hillegom I received a battery that is ideally suited for this purpose. The full power of the set can be use without problems.
I will not be qrv with APRS every time I drive my care. This will be incidental.
73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ
Labels:
hamradio
Subscribe to:
Posts (Atom)