Thursday 18 July 2024

Het verhaal achter de ICOM IC720A

In de eerste helft van de jaren 80 had ik contact met een oom van mijn moeder. Deze oom Minko van Dijk woonde in Australië en had de call VK5NVQ.

Ik was toen al geïnteresseerd in radiocommunicatie en dit was meestal onderwerp van gesprek. Gesprekken die via brieven en cassettebandjes verliepen.
De brief van 7-1-1983 bevatten enkele foto’s van zijn shack. Als korte golf zendontvanger beschreef hij de ICOM IC-720.
 
Deze oud oom is mede inspirator geweest dat ik nu zendamateur ben, PA3GNZ. Mijn eerste licentie, toen heten dat nog zo, behaalde ik in 1987.
 
Enkele jaren geleden was het daarom mijn wens om zo’n zelfde set in mijn shack te hebben. Er kwam al eerder een hele lijn voorbij, teveel voor mijn beperkte ruimte. Tot vorige week er een IC720A op MP voorbij kwam.
Een bod uitgebracht, dit werd geaccepteerd. Maandagavond, 15 juli jl., heb ik deze set in Oosterbeek opgehaald.
 
ICOM IC-720A

Werkt goed, alleen de AF-gain heeft wat aandacht nodig. 
De A achter het typenummer geeft aan dat er een verbeterde VCO inzit. De IC-720 en IC-720A zijn qua uiterlijk gelijk.

73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ

7 comments:

  1. I always thought the IC720 was a beautiful radio. I understand that cw relays are a bit noisy. I hope you are able to keep it operating. 73

    ReplyDelete
  2. Yes, the relays are noisy. Also when you switch to another band. A hope to discover on this new old rig for me.

    ReplyDelete
  3. Hi Tjeerd, more stuff for the 720 and a computer.

    https://pixeldrain.com/u/7wXQTnsT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik zie dat ik anoniem ben.................Juul - PE0GJG

      Delete
    2. Als je niet ingelogd bent met een Google account ben je anoniem.

      Delete
  4. Hoe doe ik dat dan? Juul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heb je een Android toestel, dan heb je waarschijnlijk ook een Google account.
      Anders via https://www.google.nl/ (rechtsboven) aanmaken.
      Natuurlijk ben je daar vrij in.

      Delete