Tuesday 4 February 2020

Elecraft K2

In december 2019 kreeg ik de mogelijkheid een Elecraft K2 over te nemen tegen een zeer schappelijke prijs. Het betreft hier een gebouwd exemplaar met de SSB unit en ATU. De eindtrap van 100 watt is er hierdoor niet in aanwezig.
Elecraft K2 PA3GNZ
Elecraft K2
De vorige eigenaar vertelde mij al dat een CW signaal, bij het inschakelen van een smaller filter, er snel buiten valt. Ik heb dit gecontroleerd en kwam tot dezelfde conclusie.

In de CW reverse mode constateerde ik dat de pitch van de ruis heel anders klinkt en meer overeen komt met bijvoorbeeld mijn Yaesu FT950. Bij het inschakelen van een smaller filter blijft het CW signaal ook meestal hoorbaar.
Mijn conclusie is dan ook dat bij CW reverse het filter beter is afgeregeld.

De komende tijd ga ik de theorie van deze set lezen en er achter zien te komen hoe dit eventueel gecorrigeerd kan worden.

Inmiddels heb ik in de CW reverse stand meerdere qso's gemaakt met 5 en 10 watt.

73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ

No comments:

Post a Comment