Tuesday 17 July 2018

6cm ATV project, deel 4

Afgelopen donderdag avond had ik Tjalling, PE1RQM, op bezoek. Doel was om enkele experimenten op 6cm te gaan doen.
Zo zit de sticker op de belichter scheef en probeerde wij vast te stellen of dit horizontaal of verticaal gepolariseerd is.
6cm ATV
De sticker voor de polarisatie diagonaal geplakt.
Helaas is dit over de korte afstand tussen onze stations moeilijk te bepalen. Gezien de ervaringen ga ik er vanuit dat dit horizontaal gepolariseerd is.

Tjalling had voor de experimenten zijn eigen station meegenomen.
6cm ATV
De 2 identieke schotels bij elkaar.
Al pratende en in de praktijk bekijkend begrijp ik steeds meer dat, door de breedbandigheid, het ATV signaal ook naast de bekende frequentie te bekijken is.
Zo ging ik er steeds vanuit dat mijn uitzendingen op 5780 MHz plaatsvonden. Mijn inziens kwamen de dipswitches standen niet overeen met de aanwijzing op de verpakking.
Dit heb ik de volgende avond uitgeprobeerd en mijn veronderstelde 5780 MHz was 5785 MHz. De dipswitches gezet volgens de aanwijzing, nu staat mijn ATV signaal echt op 5780 MHz.

Terug naar donderdagavond.
Tjalling heeft zijn configuratie op de galerij opgesteld om te kijken of het signaal over PI6HVS zou komen. Hierbij werd mijn camera als videobron gebruikt.
Terugkijken deden wij via de Youtube stream.
Deze weergave heeft een vertraging van zo'n 30 seconden, dit maakt uitrichten erg lastig.
Na veel proberen was er dan toch iets van ons signaal zichtbaar. Het testbeeld was te herkennen maar de call met locator niet.
6cm ATV
PIP rechtsboven
Al met al was het een geslaagde avond waarbij ik nieuwe inzichten heb gekregen.

De volgende avond heb ik geprobeerd mijn eigen signaal via PI6HVS terug te zien. Er was een moment dat ik iets zag maar weinig herkenning. Dit experiment ga ik herhalen met een tegenstation die PI6HVS rechtstreeks kan zien waardoor er geen vertraging optreed.

Tjalling heeft inmiddels ook een stukje op zijn Blog geschreven.

73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ

No comments:

Post a Comment