Monday 18 February 2013

Preparing Iler20 transceiver project.

Last weekend, 9 and 10 February, I participated in the PACC contest.
For many years I'm operator by PA6W, in Tiel. Under this call we participate in the MOST class. This time with 5 operators, normal 7. Given the number of QSO's for us it has been a very successful contest.
I'm also busy with the preparations for the Iler20 project.

Iler20 projectI have found in the "junk box" a nice new box.
iler20 project
For tuning, I search for a "Ventier Dial", such a knob I have also on my 20 Howes transceiver. On Ebay I found a supplier in the USA. Saturday the knob was delivered by postmen.

Last week I had the opportunity to buy an EndFed 10/20/40 for a reasonable price. This EndFed made ​​by PAR Electronics in the USA.
The first results are promising. Nice reception at 40M. On 20M it need some help from the internal tuner, my 5 watts CW signal heard by a skimmer station in the USA and Canada. At 10M it was quite good and I could, with a output of 20 watts, work 3 stations, with CW, from the USA.

73, Tjeerd (Gose) - PA3GNZ

5 comments:

  1. Hoi Tjeerd,
    (nog) niet eerder van gehoord, de Iler 20. Lijkt me heel leuk.
    Ik heb de SW20+ QRP CW TRX (20 mtr 2,5 Watt) en kon nooit een goede antenne vinden. Een hele tijd gewerkt met een end fed Zepp. werkte goed, maar toch last van LFD. Ook enige tijd terug de PAR antenne ontdekt. En via internet uitgeplozen wat er in het kastje zit. En, waarschijnlijk wel bekend, de site van AA5TB. met een goede uitleg over de end fed...
    Uiteraard werkte het bij mij niet. De SWR niet goed te krijgen..
    Balen natuurlijk, maar de aanhouder wint...
    Ik ontdekte ook de SOTA QRP antenne tuners.... Deze heb ik nagemaakt met een T50-6... Ja ja, zo'n klein ringkerntje.
    Zij werken met een 23 wikkelingen met een tap op 3 wikkelingen.... ook dat werkte niet echt...
    Totdat ik de tap van 3 naar 4 wikkelingen veranderde......SWR 1:1.

    Ik heb wel een tegencapaciteit aangesloten. Dit is een draadje van 2 meter. En voor de zekerheid een mantelstroomfilter gemaakt. Absoluut geen last meer van LFD.

    Afgelopen weekend tijdens de ARRL CW DX contest gewoon Amerikaanse stations werken met 2 Watt...
    Maar de oorzaak van mijn antenne probleem is, denk ik, dat mijn voedingspunt op zo'n 4 meter hoog (laag) zit, en dan slopend naar beneden vlak langs "het prieel" en de schutting, naar een paaltje van ongeveer 2 meter hoog.
    Ik denk dat daardoor de impedantie van de antenne dusdanig wordt veranderd dat je zelf moet experimenteren met de wikkelverhoudingen van de spoel... Voor de kosten hoef je het niet te laten.... een ringkerntje en een polyvaricon van 160 pf....

    Ik zie nl dat jij op 20 meter ook niet optimaal bent.. misschien de draad anders ophangen. of experimenteren.

    In ieder geval veel plezier met QRP en ben benieuwd daar de ILer20.
    72/73 de Wally/PA3BTT

    ReplyDelete
  2. Leuk interessant verhaal Wally,

    De eerste experimenten met de EndFed antenne waren aan mijn Yaesu FT950. De interne ATU maakte er netjes 1:1 van. Toch nog wat experimenteren (op het balkon) of ik het beter kan krijgen. Ook omdat het balkon veel gewapend beton bevat.

    Inmiddels heb ik mijn eigenbouw Howes 20M transciever ook op de "plank" gezet.

    War kan ik meer info over de SOTA ATU vinden?

    73, Tjeerd

    ReplyDelete
  3. Hoi,
    Hier bijv.
    http://www.qrpkits.com/files/sota_assembly_050312.pdf

    of Googlen op SOTA QRP tuner....

    Wally

    ReplyDelete
  4. SOTA is Summit on the Air.. Dit zijn van die jongens die de bergen ingaan met een QRP'tje. Dan willen ze ook een klein tunertje en zo hebben.
    Volgens mij overgewaaid vanuit de STates....

    ReplyDelete
  5. Hallo Wally,

    SOTA is mij bekend, in 2011 heb ik in Nederland een SOTA geactiveerd, zie mijn Blog.

    Dank voor de aanvullende info m.b.t. de SOTA tuner.

    73, Tjeerd

    ReplyDelete