Saturday, 5 December 2009

WSPR op 30M

Enige weken geleden zag ik in een CQ-PA een artikel over deze nieuwe mogelijkheid om QRP signalen te ontvangen, gedecodeerd door de pc. Na het lezen van dit artikel heb ik de software gedownload en een kabeltje aangesloten tussen de recorder uitgang van mijn Yaesu FT950 en de microfoon ingang van mijn laptop. Helaas na enige keren proberen geen informatie op mijn scherm. Het kabeltje en de instellingen waren wel goed, PSK31 kon ik zonder problemen ontvangen.

Gisteravond ben ik opnieuw met dit WSPR experiment begonnen door de nieuwste software voor WSPR ontvangst te downloaden, versie 2.0. Vervolgens heb ik mijn set op 30M afgestemd en de magnetische loop optimaal ingesteld voor deze band.
Deze keer duurde het niet lang voor de eerste gedecodeerde signalen over het scherm rolde.

Dit screenshot geeft een overzicht van wat ik heb ontvangen tussen vannacht 24:00 en vanmiddag 16:30, lokale tijd. W3HH in EL89 is op dit plaatje niet te zien, anders werd het overzicht onoverzichtelijk.

Het meest bijzondere vond ik het signaal van I0/N2CQR, vanuit JN61FV. Volgens de ontvangen informatie was het uitgangsvermogen 0,02 watts.
Hier boven een screenshot van de software waar mee de signalen gedecodeerd werden, 10:41 lokale tijd.

Een leuk experiment wat zeker een vervolg krijgt, ondanks dat deze mode buiten mijn hobby beleving valt.
Immers, de computer luistert en decodeert het signaal, niet mijn oren. Daarbij komt ook dat de computer al die tijd heeft "geluisterd", ik keek af en toe eens op het scherm.

73, Tjeerd - PA3GNZ

Om 17:00 het bericht verder bewerkt.

No comments:

Post a Comment